Kontakta oss
på Affärsresor
Kontakta oss

Kontakta oss

Besöksadress: Rådhusgatan 23B Telefon: 010-122 68 00 foretag@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Torggatan 1 Telefon: 010-122 67 90 gislaved@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Sven Hultins gata 9 Telefon: 010-122 68 20 goteborg@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rosenborgsgatan 29A Telefon: 010-122 67 50 huskvarna@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Klostergatan 32 Telefon:  010-122 68 50 lina@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rådhusgatan 32 B Telefon: 010-122 67 70 hoglandet@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Telefon: 010-122 67 26 motala@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Storgatan 43 Telefon: 010-122 67 30 trollhattan@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Sandgärdsgatan 23 Telefon: 010-122 67 40 vaxjo@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Järntorgsgatan 8, 5 tr Telefon: 010-122 67 80 orebro@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
villkor-rattigheter-web

Villkor och rättigheter affärsresa

Rättigheter vid paketresor

De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en paketresa i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302.

Därför omfattas du av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. Lingmerths Resebyrå AB kommer att ansvara fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt.

Dessutom har Lingmerths Resebyrå AB enligt lag, ett skydd för att återbetala dina betalningar och, när transport ingår i paketresan, säkerställa din hemtransport om det eller de hamnar på obestånd.

Mer information om centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302 följer nedan

 

Centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302

  • Resenärer kommer att få all väsentlig information om paketresan innan de ingår paketreseavtalet.
  • Det finns alltid minst en näringsidkare som har ansvar för att alla resetjänster som ingår i avtalet fullgörs korrekt.
  • Resenärerna får ett nödtelefonnummer eller uppgifter om en kontaktpunkt där de kan komma i kontakt med arrangören eller resebyrån.
  • Resenärer får överlåta paketresan till en annan person, med skäligt varsel och eventuellt mot en extra kostnad.
  • Paketresans pris får endast höjas om särskilda kostnader ökar (till exempel bränslepriser), och om detta uttryckligen anges i avtalet, samt i alla händelser senast 20 dagar före paketresans början. Om priset höjs med mer än 8 % av priset på paketresan får resenären säga upp avtalet. Om arrangören förbehåller sig rätten att höja priset har resenären rätt till en prissänkning om de relevanta kostnaderna sjunker.
  • Resenärer kan säga upp avtalet utan att betala en avbokningsavgift och få full återbetalning av alla betalningar om någon annan av paketresans väsentliga delar än priset ändras avsevärt. Om den näringsidkare som ansvarar för paketresan ställer in paketresan före paketresans början har resenärerna rätt till återbetalning och ersättning, i förekommande fall.
  • Resenärer kan under exceptionella omständigheter säga upp avtalet före paketresans början utan att betala en avbokningsavgift, till exempel vid allvarliga säkerhetsproblem på resmålet som sannolikt skulle påverka paketresan.
  • Dessutom kan resenärer när som helst före paketresans början säga upp avtalet mot en skälig och motiverad avbokningsavgift.
  • Om betydande delar av paketresan inte kan tillhandahållas enligt avtalet efter paketresans början måste lämpliga alternativa arrangemang erbjudas utan extra kostnad. Resenärer får säga upp avtalet utan att betala en avbokningsavgift om tjänsterna inte fullgörs i enlighet med avtalet och detta väsentligen inverkar på paketresans fullgörande och arrangören inte avhjälper problemet.
  • Resenärer har också rätt till en prissänkning och/eller en ersättning för skada om resetjänsterna inte fullgörs eller fullgörs bristfälligt.
  • Arrangören måste tillhandahålla stöd om resenären befinner sig i svårigheter.
  • Om arrangören eller, i vissa medlemsstater, återförsäljaren hamnar på obestånd kommer betalningarna att återbetalas. Om arrangören eller, i tillämpliga fall, återförsäljaren hamnar på obestånd efter paketresans början och om transport ingår i paketresan, säkras resenärernas hemtransport.
  • Lingmerths Resebyrå AB har tecknat skydd vid obestånd hos Kammarkollegiet. Resenärer får kontakta denna enhet eller, i tillämpliga fall, den behöriga myndigheten Kammarkollegiet, Birger Jarlsgatan 16, 114 34 Stockholm, 08-700 08 00, registratur@kammarkollegiet.se om tjänster inte tillhandahålls till följd av Lingmerths Resebyrå AB obestånd.

 

Direktiv (EU) 2015/2302 i den form som det har införlivats i nationell rätt https://svenskforfattningssamling.se/doc/20181217.html

 

Kontakt vid reklamation

Kontakta reklamation@lingmerths.se vid reklamation. Vänligen ha dina reseuppgifter tillgängliga.

 

Villkor

Ladda hem och läs Lingmerths allmänna villkor för paketresor (PDF) som gäller för företag 

 

Avtalskund

Företag som har slutit avtal med Lingmerths omfattas av Lingmerths särskilda villkor, som hittas här