Kontakta oss
på Affärsresor
Kontakta oss

Kontakta oss

Besöksadress: Rådhusgatan 23B Telefon: 010-122 68 00 foretag@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Torggatan 1 Telefon: 010-122 67 90 gislaved@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Sven Hultins gata 9 Telefon: 010-122 68 20 goteborg@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rosenborgsgatan 29A Telefon: 010-122 67 50 huskvarna@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Klostergatan 32 Telefon:  010-122 68 50 lina@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rådhusgatan 32 B Telefon: 010-122 67 70 hoglandet@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Telefon: 010-122 67 26 motala@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Storgatan 43 Telefon: 010-122 67 30 trollhattan@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Sandgärdsgatan 23 Telefon: 010-122 67 40 vaxjo@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Järntorgsgatan 8, 5 tr Telefon: 010-122 67 80 orebro@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
lingmerths-case-bumax_1344x450

Därför satsar Bumax på högre kostnadskontroll och tryggare arbetsmiljö

Att planera affärsresor och att sia in i framtiden är ofta besvärligt. Det är ett tidskrävande och svårt arbete, säger Lars Holm, VD på Bumax Sverige och Business Unit Director på Bufab. Därför hörde Lars av sig till Lingmerths. I samband med att antalet resor började öka igen i slutet av 2021 gick startskottet för samarbetet med Lingmerths. Siktet är inställt på att skapa kostnadseffektivitet och trygga affärsresor.

 

“Bumax ska inte spendera timmar på att leta flyg och hotell”

Till en början kändes det bara kul när världen öppnade upp sig igen efter åren med pandemin. Efter ett tag blev det väldigt tydligt att timmarna som lades på planering också ökade. Och de ökade ordentligt. Både omständigt och bökigt dessutom. För det första, att hitta flyg som passar, hotell som uppfyller kraven och ligger strategiskt bra kräver sina timmar av research. För det andra så måste kollegorna dessutom hitta lämplig transfer, det är inte heller ordnat i en handvändning. På Bumax finns det mellan 10-12 anställda som reser frekvent i arbetet. Bumax är experter på rostfritt stål, mer specifikt på infästning av kritiska applikationer. Precis som Lingmerths är proffs på affärsresor. Det är på affärerna kring stålet som företagets fokus ska ligga, och ingen annanstans. Därför är det mycket enklare att anlita Lingmerths som resepartner, än att själva försöka hantera detta tidskrävande moment.

Vi investerade i arbetet med vår resepolicy och den absolut tydligaste fördelen är att det nu sparar oss tid, säger Lars Holm, VD på Bumax Sverige och Business Unit Director på Bufab.

Större kostnadskontroll – en stor bonus

Eftersom att allt resande är samlat och hanteras av Lingmerths blev det snabbt tydligt för Bumax hur mycket lättare det blev att fokusera på affärerna igen. Därtill så har de nu kontroll över sina resekostnader, och undviker alla onödiga utgifter.

 

Är det lönsamt att investera i sin resepolicy?

Ja. Kort och gott ja. Det finns så många fördelar. I Bumax fall är den absolut tydligaste fördelen att det sparar tid. En annan fördel är också att Bumax får en löpande månadsrapport som redovisar hur resepolicyn efterlevs. Rapporterna är ett bra kvitto på hur arbetet fortlöper. Dessutom är de regelbundna rapporterna också en morot till att hålla uppe motivationen och följa rutinerna. Andra, mer långtgående, fördelar med policyarbetet är att Bumax nu genom en välarbetad policy kan säkerställa en trygg arbetsmiljö för sina anställda - även när de är på resande fot. En annan trevlig effekt är att de kan minska sin miljöpåverkan. 

Det blir enkelt att arbeta effektivt, undvika onödiga kostnader och framförallt skapar vi en säkrare arbetsmiljö för vår personal.

Varför ska man aktivt jobba med sin policy?

Som Lars ser det är en av de största fördelarna för Bumax att policyarbetet skapar, och kontinuerligt underhåller, en säker och bra arbetsmiljö för personalen. Att Bumax får kontroll över alla kostnader och samtidigt undviker alla onödiga poster, det är såklart viktigt det med. Det som vi inte tänkte på först, men som vi märker nu när vi jobbat ett par månader med våra policys, är också att vi minskar vår miljöpåverkan. Samtidigt stärker det också Bumaxs varumärke. Än så länge har Lars bara sett positiva effekter av arbetet med att förbättra och utveckla Bumax mötes- och resepolicy.

Här kan du ta del av Lingmerths checklista för Mötes- och Resepolicy som hjälper dig att komma igång med arbetet.

 

Snabbfakta om Bumax

Företag: Bumax, en del av Bufab-koncernen

Bransch: Experter på rostfritt stål, mer specifikt på infästning av kritiska applikationer

Antal anställda i koncernen: 1400 stycken

Antal anställda på Bumax: 70 stycken

 

VILL DU VETA MER?

Hör av dig så berättar Maria mer om Lingmerths som partner.

Maria Olivelund

maria.olivelund@lingmerths.se

+46 (0)7240 166 26