Kontakta oss
på Privatresor
Kontakta oss

Kontakta oss

Besöksadress: Torggatan 1 Telefon: 010-122 67 95 gislaved@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rosenborgsgatan 29A Telefon: 010-122 67 55 huskvarna@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Klostergatan 32 Telefon: 010-122 68 75 linp@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 09.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rådhusgatan 32 B Telefon: 010-122 67 75 hoglandet@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Telefon: 010-122 67 25 motala@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Storgatan 43 Telefon: 010-122 67 35 trollhattan@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Sandgärdsgatan 23 Telefon: 010-122 67 40 vaxjo@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Järntorgsgatan 8, 5 tr Telefon: 010-122 67 80 orebro@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Lingmerths-personal-henrik-1344x450

Henrik Fredriksson - key account manager

Kanske är det som de säger; En gång resebranschen, alltid resebranschen. Frågar vi Henrik Fredriksson så är det i alla fall här som han känner sig som mest hemma. Henrik har följt utvecklingen i branschen länge. Från pappersbiljetter skickade i brev, till – ja, vadå? Hur ser resebyråns roll ut idag? Och hur viktig är en partner för resor egentligen? I vårt snack med Henrik hjälper han oss att reda ut ett och annat!

 

Hej Henrik Fredriksson, Key Account Manager på Lingmerths. Det ryktas om att du har resebranschen “i ryggraden”... berätta mer!

Haha, jag har jobbat många år i resebranschen. Ja, egentligen hela mitt yrkesverksamma liv! Det hela började när jag tog ett jobb som reseledare och guidade bussresenärer till bland annat Spanien och Slovenien. Det övergick i några år som säljare, och senare butikschef, på Ticket resebyrå. Efter det spenderade jag 16 år på Resia som butikschef för butikerna i Uddevalla, Trollhättan och Göteborg. Under mina två sista år på Resia övergick min roll till regionchef.

Man kan säga att resor hela tiden har varit en central del av mitt liv, både affärs- och semesterresor.

 

Vi har ju haft ögonen på dig! Hur hamnade du hos oss på Lingmerths?

Precis! En dag fick jag ett samtal från Lingmerths. Det hade fått ett tips om att jag fanns. Jag kände direkt “Yes, nu är jag redo att komma tillbaka till resebranschen igen”! Vid det tillfället hade jag hoppat på ett konsultuppdrag på First Camp, som chef för deras Call Center. Så jag tvekade egentligen inte en sekund. Uppdraget kändes rätt och jag såg framemot att få jobba med kunder och resebranschen igen. Det blev en snabb process, just för att det kändes så rätt och det är där jag hör hemma.

 

Vi är väldigt glada över att det kändes så rätt. Vad är din roll på Lingmerths?

Jag sitter som Key Account Manager och ansvarar för våra kunder i region Väst, Göteborg och Trollhättan. Det innebär att jag har ansvar över att prata med marknaden, kundvård och nykundsbearbetning. Så, i min roll jobbar jag både med våra befintliga kunder för avstämning, men också med potentiella kunder för att presentera vad vi på Lingmerths kan hjälpa dem med.

 

Vilken är den roligaste delen av ditt jobb?

Det absolut roligaste med jobbet är alla trevliga kundmöten! Just möten med nya människor och de relationer man skapar. För så är det ju, man får en speciell relation till både de nya och befintliga kunderna som man pratar med. Att i de dialogerna få dela med sig av den erfarenheten som man själv har och få kunden att förstå värdet i det som vi på Lingmerths kan hjälpa dem med. Då får man en kick! Det är ju det här jag brinner för.

Sen har vi ju såklart alla nya kollegor man får. Det är också härligt!

 

Vi gissar att det har hänt en hel del i resebranschen sedan du började?

Det stämmer, och den största förändringen är egentligen nu efter pandemin. Det händer mycket i världen. Vi märker av det tydligt, eftersom det kommer många frågor och funderingar från företag som har svårt att förhålla sig till förändringen på egen hand. Många känner sig osäkra, och att vi då få vara själva tryggheten som partner och därmed kunna erbjuda hjälp och vägledning känns väldigt bra.

En annan förändring är ju såklart digitaliseringen. Eftersom jag har jobbat så många år branschen så har jag verkligen sett utvecklingen. Från början satt man och sålde pappersbiljetter, som kunderna fick direkt i handen eller så skickade vi biljetterna i rekommenderade brev. Ibland när resan bokades väldigt sent kunde vi till och med åka hem till kunderna och lämna biljetterna. Snacka om relationsbyggande! Nu är det en hel annan värld.

 

Utöver den trygghet som du pratar om, vad kan en resepartner ge för värde i verksamheten?

En resepartner behövs främst för att det ska vara enkelt och tryggt för företaget och dess medarbetare att resa. Har man en partner för sina affärsresor reser man även mer kostnadseffektivt och sparar tid på att få rätt fakturor. Som företag kan man även få hjälp med att se över hur hållbart ens företags resande är, både sett till att de anställda mår bra och att man reser på ett smart och miljövänligt sätt.

Företag vill jobba effektivt, och spara både tid och pengar. Resandet kan vara något som man som företag glömmer av och man har egentligen inte så bra koll på hur mycket det är att ordna med. Har man en resepartner bakom sig har man någon som levererar rätt resor utifrån vad kunden behöver och då kan man som företag känna sig trygg. Vi på Lingmerths har koll på alla våra kunder och resenärer, så att det blir ett säkert resande.

 

En del menar att resebyråns tid är förbi. Hur ser du på det?

Ja, en gång i tiden var det nästa så att man pratade om att resebyrån skulle försvinna. Men jag skulle säga att det snarare är tvärtom, att resebyrån verkligen har fått sitt berättigande. Oavsett vad som händer innan, under eller efter resan, så finns det en trygghet i att ha en partner som hjälper en på traven. Och det tycker jag att man hör när man pratar med kunder – att de tycker att det är skönt att ha någon som har koll.

För mig är det viktigt att ha en löpande dialog med kunderna, för att i det kunna lyssna in behovet. Behovet är ständigt i förändring och det gäller att ha örat mot rälsen.

 

Så behovet av att resa minskat?

I och med både digitaliseringen och pandemin så finns det en ny standard, som innebär att många har vant sig vid det digitala mötet. Men vi ser att många företag mer och mer förstår värdet i att träffas fysiskt. Det handlar om att det finns ett uppdämt behov av att resa.

Ska man börja resa, fortsätta resa eller ska man vänta? Det är många företag som går i de tankarna. Men när man väl kommer iväg så får man energi av det, och det är viktigt! För många av våra kunder är det fysiska mötet väldigt värdefullt och det är viktigt för dem att komma tillbaka till en fysisk värld.

 

Du nämnde tidigare att resor är en central del av ditt liv. Har du något härligt reseminne att dela med dig av?

Åh, gud, det finns så många häftiga reseminnen! Ett minne som toppar var när jag och familjen reste till USA när jag fyllde 40 år. Vi började i New York, bilade sedan vidare genom Florida och valde ut godbitarna som vi ville se – Key West och hela den svängen. Resan avslutades på en karibisk kryssning, med extra allt! Det var en riktig drömresa.

 

Spännande! Det ryktas också om att du har varit en avokadoplockande volontär en gång i tiden? Berätta mer!

Haha ja! Jag bodde några månader i Israel på en Kibbutz norr om Tel Aviv, tillsammans med min sambo. Där träffade vi människor från många olika delar av världen. Vi arbetade med att bl.a. plocka avokados och gjorde många spännande aktiviteter ihop. Det kändes exotiskt – ett minne för livet!

 

Har du fått med dig något bra råd som du skulle vilja dela vidare?

Jag har fått många bra råd genom åren, men ett av de bästa var från en föreläsare: Du är din egna agent. Du äger ditt liv och din egna utveckling. Du har bara ett liv och du gör vad du vill med det.

Det händer att jag ger rådet vidare, framförallt nu när man har barn som börjar planera sin egen framtid. Gör du det du själv tycket är kul och styr över det själv, då blir det bra.

Henrik Fredriksson

Henrik Fredriksson är Key Account Manager och ansvarar för våra kunder i region Väst, Göteborg och Trollhättan. I sin roll jobbar Henrik med befintliga kunder för avstämning och med potentiella kunder för att presentera vad Lingmerths kan hjälpa dem med.

Kontakt

 

Lingmerths Safe Travels

Lingmerths Audit