Kontakta oss
på Privatresor
Kontakta oss

Kontakta oss

Besöksadress: Torggatan 1 Telefon: 010-122 67 95 gislaved@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rosenborgsgatan 29A Telefon: 010-122 67 55 huskvarna@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Klostergatan 32 Telefon: 010-122 68 75 linp@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 09.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rådhusgatan 32 B Telefon: 010-122 67 75 hoglandet@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Telefon: 010-122 67 25 motala@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Storgatan 43 Telefon: 010-122 67 35 trollhattan@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Sandgärdsgatan 23 Telefon: 010-122 67 40 vaxjo@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Järntorgsgatan 8, 5 tr Telefon: 010-122 67 80 orebro@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Lingmerths-personal-1344x450_linda

Linda Bokstedt - reserådgivare

Från au pair i väst till reseledare i söder. Linda Bokstedt har testat många yrken i resebranschen innan hon landade som reserådgivare. Med ett bagage fyllt av olika resminnen från olika delar av världen tar Linda med oss på en promenad längs ”memory lane”. Efter 22 år på Lingmerths vill vi nog ändå våga säga att hon har hittat helt rätt. Men hur hamnade hon här? Ja, det var faktiskt av en ren slump!

 

Hej Linda Bokstedt, Reserådgivare offentliga resor på Lingmerths. Vi har förstått att det var en ren slump att du hamnade hos oss på Lingmerths... berätta mer!

Hej! Ja det kan man minst sagt säga, haha. Innan Lingmerths jobbade jag på ett callcenter och helpdesk åt ett flygbolag i Örebro, där jag också bodde vid den tiden. Jag och min kille, numera man, hade varit tillsammans i något år och funderade på att flytta ihop. Han bodde i Eksjö och jag var sugen på att flytta ner till honom.

En dag, rent slumpmässigt, ringde det en kille från Lingmerths till mig på helpdesk för att han behövde hjälp med en bokning. Jag frågade rakt ut om de behövde personal, och ja... här är jag nu! Det här var 22 år sedan och jag har sedan dess arbetat på Lingmerths kontor i Nässjö.

 

Vi är glada för den slumpen! Vad är det roligaste med ditt jobb?

Kundkontakten! Helt klart. Ibland får man in en bokning som kan vara riktigt bökig, men det är så kul när man lyckas och kunden blir riktigt nöjd. Mina kollegor är väldigt viktiga! Precis som på många andra jobb är vissa dagar roligare än andra och fina kollegor betyder verkligen mycket.

Sen har vi ju utvecklingen! Jag och mina kollegor arbetar i en föränderlig bransch och möter nya utmaningar hela tiden. Från teknik och bokningssystem, till förändringar runt omkring i världen.

 

Vad har du mött mer för förändringar sedan du började i resebranschen?

Den största är egentligen att vi har gått från papper till digitalt. När jag började i resebranschen var varje biljett på papper. När vi skulle ringa till olika hotell fick vi slå efter numret i stora telefonkataloger. Sen kom internet, allt blev digitalt och smidigare.

Mycket har effektiviserats. Från alla system, till att det finns mer hjälpmedel och det går snabbare att göra bokningar. Många kunder förväntar sig att allt ska gå snabbt idag. Visst, förr i tiden tog det helt klart längre tid, men jag upplevde att det fanns mer tålamod då. Men det som är viktigt att komma ihåg är att en bra och säker resebokning fortfarande kräver lite tid, kompetens och engagemang! Världen har krympt och det är lättare att resa, men det finns också betydligt mer valmöjligheter.

 

Finns det någon resebokning som du kommer ihåg lite extra?

Det händer titt som tätt att man möter specifika behov vid bokningar. Jag har hjälpt resenärer med alltifrån gångstavar till kaniner.

En bokning som jag kommer ihåg krävde lite extra var en resa för fyra-fem år sedan. Jag skulle boka två resenärer till Bhutan, norr om Indien. Det är ett litet land och jag kom ihåg att jag tänkte ”kan man verkligen åka dit, och i så fall hur?”. Det löste sig bra och kunden var nöjd. En liten rolig utmaning!

 

Vart går drömresan för egen del?

Nya Zeeland och Australien! Efter skolan var jag au pair i USA och där träffade jag en kompis från Australien, som jag har kontakt med än idag. Vi har sagt att vi ska besöka varandra, men det har inte blivit av. Det är något jag verkligen vill! Australien lockar. Det känns exotiskt och jag SKA åka dit.

 

Vi hoppas att du kommer till Australien. Har du något bästa resminne att dela med dig av?

Mitt bästa resminne någonsin är från 1997, när jag var au pair. Jag reste runt i västra USA i en månad och besökte bland annat Los Angeles och Las Vegas. Åkte limousine, hoppade bungyjump, besökte Grand Canyon och bodde i tält ute i Vilda västern. Det var häftigt!

Ett annat resminne är från en studieresa med Lingmerths till Etiopien, som vi gjorde med Ethiopian Airlines. Vi var i huvudstaden Addis Abeba i fyra dagar och besökte bland annat Ethiopian Airlines huvudkontor, museum och åt god mat. Det var både en häftig och intressant resa. Jag kommer ihåg att vi fick kaffe och popcorn efter maten på alla restauranger, precis som vi äter kaffe och kaka här i Sverige. Det var en lite udda kombo, haha!

Sen så har vi ju Grekland. Efter min tid som au pair i USA arbetade jag som reseledare på Kreta. Sedan dess har jag varit helt förälskad i Grekland!

 

Efter 22 år på Lingmerths... finns det något som dina kollegor inte vet om dig än?

Ja, oj, bra fråga. Jag har egentligen väldigt dåligt tålamod och vill att allting ska gå så snabbt som möjligt. Jag tror att jag mörkar det rätt bra på jobbet. I vår bransch är ju tålamod något som är väldigt viktigt!

 

Linda, vad är det bästa rådet du fått i livet?

Ta hand om dina vänner, de växer inte på träd. Det är så viktigt att behandla dina vänner som du har bra, och att vara sig själv. Det säger alltid min mamma till mig. Var bara dig själv så kommer du långt!

Linda Bokstedt

Linda är reserådgivare på Lingmerths Nässjökontor där Lingmerths kunder från offentlig sektor samlas. Här sitter ett stort team som hjälper organisationer, statliga verk, institu, myndigheter och regioner med deras resor såväl inom som utanför Sveriges gränser. 

 

VILL DU VETA MER OM LINGMERTHS SOM RESEPARTNER?

Info Vi använder tredjepartscookies i syfte att samla in statistik och användardata i aggregerad och individuell form i analyser för att optimera webbplatsen. För mer information läs våran integritetspolicy   Jag godkänner