Kontakta oss
på Privatresor
Kontakta oss

Kontakta oss

Besöksadress: Torggatan 1 Telefon: 010-122 67 95 gislaved@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rosenborgsgatan 29A Telefon: 010-122 67 55 huskvarna@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Klostergatan 32 Telefon: 010-122 68 75 linp@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 09.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rådhusgatan 32 B Telefon: 010-122 67 75 hoglandet@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Telefon: 010-122 67 25 motala@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Storgatan 43 Telefon: 010-122 67 35 trollhattan@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Sandgärdsgatan 23 Telefon: 010-122 67 40 vaxjo@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Järntorgsgatan 8, 5 tr Telefon: 010-122 67 80 orebro@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Lingmerths-markus-1344x450

Markus Magnusson - content manager

När Markus Magnusson klev på tåget för Lingmerths nya affärsområdet Möten & Event förutspådde han en riktig kulturkrock. Hur hittar man egentligen synergier mellan en kommersiell resebyrå och en eventbyrå? I vårt snack med Markus får vi ta del av hans tankar kring vad kärnan i ett event faktiskt är och varför dragningskraften till Kuba är så stor. Dessutom får vi reda på varför han bär hatt ibland.

 

Hej Markus Magnusson, Content manager på Lingmerths Möten & Event. Vad bra att vi kunde fånga dig mellan alla möten och event. Vad ligger i pipen?

- Tja! Ja det har varit fullt upp och man har knappt kunnat landa från raketstarten med Lingmerths affärsområde Möten & Event. Trots att hösten 2021 bestod av en fullständig pandemi kom det ett fönster där vi kunde genomföra olika uppdrag. Det medförde även en hel del nya uppdrag in i 2022. Vi kavlade helt enkelt upp armarna direkt och har verkligen fått känna på event-pulsen!

 

Ja, du var ju med och startade upp Lingmerths affärsområde Möten & Event. Vad hade du för förväntningar när du klev på det tåget?

- Precis! Möjligheten att få vara med och starta upp Möten & Event var spännande och det kändes kul att få komma in med min erfarenhet. Det gav mig också chansen att få specificera min roll mer.

- De största förväntningarna med uppdraget låg i att hitta synergier mellan just en kommersiell resebyrå och en eventbyrå. Jag såg fram emot den kulturkrocken och vetskapen om att det fanns så mycket att lära av varandra. Att få utgå från det grundliga och organiserade, till att addera färg, form, känslor, smak och lukt har varit en kul resa. Med de här två djupt rotade och organiserade delarna, har vi på Lingmerths format ett helt unikt helhetserbjudande.

 

Vilken del i rollen som Content manager är roligast?

- Det är, klyschigt nog, att göra skillnad. För att måla ut det lite mer så handlar det om att överträffa kundens förväntningar. Det grundar sig i att hjälpa kunden utveckla själva syftet; varför görs eventet och vilket budskap ska fram? Det är ett hantverk.

 

Var det möjligheten att få göra skillnad som ledde dig in på möten- och eventproduktion?

- Det är framförallt två delar som jag har med mig som ledde mig in på event. Den första delen kommer ifrån när jag jobbade inom försäkringsbranschen. Som en kontrast till mitt arbete där var jag även delansvarig för interna lanseringar och lokala event. Den andra delen grundar sig egentligen i att jag sedan länge spelat musik i ett band. Där har jag fått det lite mer konceptuella, att ta fram idéer. Att låta det kreativa och det fria tankesättet möta det rent praktiska och arrangörsmässiga delarna är det som tagit mig hit.

 

Så ditt intresse för musik är stort, förstår vi?

- Absolut, kultur är en stor del av mitt liv. Jag har spelat i band i 15 år och är överlag väldigt intresserad av konst. Både fotokonst, handmålat och installationskonst. Jag har till och med haft en konstutställning själv.

- Men musiken är väldigt viktig. Speciellt den engelska genren från 60- och 90-talet. Allt ifrån The Beatles, The Clash, Oasis till The Libertines.

 

The Beatles! Då förutsätter vi att du besökt Liverpool… Vilka platser skulle du mer vilja besöka?

- Ja, jag älskar Liverpool! Mycket med grund i historiens vingslag. Kuba är en plats som jag hade velat åka till. Jag vet inte riktigt vad dragningskraften är, men ibland blir jag hänförd av musik och litterära verk som gör mig intresserad av olika platser. Evert Taube och Björn Afzelius pratade mycket om Kuba i sina verk och det är nog det som har väckt mitt intresse.

 

Give us the details… hur ser det perfekta eventet ut enligt dig?

- När det kommer till det perfekta eventet handlar det mer om vad som händer efteråt och om den önskade effekten har uppnåtts. “Perfekt” är så olika för alla. Men om jag ska koka ner det, så handlar det perfekta eventet om att se till eventets syfte. Har vi nått det? Och har vi det, då har vi ett riktigt gott resultat!

 

Kan du berätta om ett event där du nådde ett riktigt gott resultat?

- Invigningen av Lyngsåsa Vindbrukspark var ett roligt projekt som vi genomförde på plats i vindbruksparken. Vi samlade politiker och näringslivet mitt ute i skogen, precis bredvid en av de monstruösa maskinerna. På så sätt var vi de facto fysiskt nära det som hela eventet handlade om.

Här kan du läsa mer om invigningen av Lyngsåsa Vindbrukspark.

- Två andra event som jag minns handlade om att vi formade ett syfte genom symbolik. Ett företag skulle ge en väska till alla sina deltagare som en fin sommarpresent. Där kom vi med idén att väskan i sig skulle bära ett budskap. En väska har ju ett stort symbolvärde i att man faktiskt packar ner saker och tar med sig. Budskapet kring väskan formades till att deltagarna skulle packa ner och bära med sig innehållet från dagen.

- Det andra eventet handlade om en invigning för en kund. Företaget själva hade som grundtanke att genomföra en traditionell “klippa bandet ceremoni”. Men vi gav som förslag att följa vad verksamheten faktiskt gör och skapade något innovativt efter det. Här jobbade vi med att mörklägga lokalen, addera rök och laserstrålar från olika håll. Så bandet och saxen byttes ut mot att företagets VD istället bröt laserstrålarna. Det skapade en symbolik för framtiden och alla deltagare fick uppleva en innovativ invigning.

 

Har du något favoritevent?

- Nu kommer det en sån där klyscha igen... Men jag vill säga att det bästa inte hänt än, det ligger framför mig. Hade jag redan varit med om det roligaste hade jag varit klar. Det jag har som en liten dröm, är att få vara med och bygga upplevelser kring ett bolag eller en produkt vid lansering. Där starten är ett blankt blad och fokus ligger på att hitta synergier och förstärkning genom konventionell marknadsföring.

 

Last but not least, vilket är det bästa rådet du har fått?

- Bär hatt ibland.

 

Bär hatt ibland… den här får du allt utveckla!

- Det finns något i det. Det är kanske mer av ett livsråd, men det handlar om att ta ut svängarna och göra sig obekväm. Helt enkelt att våga. När jag ibland har målat in mig i ett hörn måste jag tänka på det. Det gör att det blir mycket roligare och att man får ett bredare perspektiv.

Markus Magnusson

Markus är content manager på Lingmerths möten & event och arbetar med innehållet och utformningen av stora kundevenemang där syfte och mål står i fokus för hela genomförandet. 

Kontakt

 

Lingmerths Möten & Event

Info Vi använder tredjepartscookies i syfte att samla in statistik och användardata i aggregerad och individuell form i analyser för att optimera webbplatsen. För mer information läs våran integritetspolicy   Jag godkänner