Kontakta oss
på Privatresor
Kontakta oss

Kontakta oss

Besöksadress: Torggatan 1 Telefon: 010-122 67 95 gislaved@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rosenborgsgatan 29A Telefon: 010-122 67 55 huskvarna@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Klostergatan 32 Telefon: 010-122 68 75 linp@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 09.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rådhusgatan 32 B Telefon: 010-122 67 75 hoglandet@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Telefon: 010-122 67 25 motala@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Storgatan 43 Telefon: 010-122 67 35 trollhattan@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Sandgärdsgatan 23 Telefon: 010-122 67 40 vaxjo@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Järntorgsgatan 8, 5 tr Telefon: 010-122 67 80 orebro@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Lingmerths-personal-1344x450_peter

Peter Ström - marknads- & försäljningschef

Med erfarenheter från resebranschen sedan mitten av 80-talet, kan vi säga att Peter Ström minst sagt är gammal i gemet. Efter att ha testat vingarna på annat håll i några år, klev han återigen in i resebranschen – då som resebyråchef på Lingmerths. En del säger att resebyråns tid är över, men stämmer verkligen det? Eller är det så att resepartnerns tid är nu? När vi pratar med Peter förstår vi att han är precis rätt person på rätt plats.

 

Hej Peter Ström, Marknad & Försäljningschef på Lingmerths. Hur hamnade du på Lingmerths?

Tjena! År 2016 fick jag frågan att kliva in som resebyråchef på Lingmerths. Vid den tiden arbetade jag med marknad och försäljningsansvar inom industriservicessektorn, men hade sedan en tid tillbaka känt mig redo för nya äventyr. Så när chansen kom var jag inte sen på att hugga den!

År 2018 lämnade jag rollen som resebyråchef och gick över mer till KAM-ansvar för Lingmerths största kunder och nyförsäljning för att öka kundbasen av privata företag, vilket var en naturlig utveckling egentligen. Jag vill jobba mer med våra kunder, för det är den erfarenheten jag har och det är det jag gör bäst. Idag sitter jag även med marknad & försäljningsansvar på Lingmerths, en roll där jag arbetar med aktiv affärsutveckling och vårt varumärke.

 

Men det är inte första gången du sätter din fot i resebranschen. Vad lockade dig tillbaka?

Det är sant. Den 1 januari 1985 klev jag in som reserådgivare på Nyman & Schultz för att fem år senare kliva över till HRG Nordic där jag senare tog rollen som resebyråchef. Men 2009 stängdes många av våra kontor ner och jag började arbeta med bemanning i några år, och senare industriservicesektorn. Det var nyttigt att vara ifrån branschen lite.

Rent ut sagt var det nyfikenheten som fick mig in i resebranschen igen. Och jag kände att mina tidigare erfarenheter var väldigt värdefulla för företaget. Det är ju också en bransch som var och är i utveckling, vilket känns spännande. Jag är fortfarande nyfiken – trots min ålder, haha!

 

En bransch i utveckling säger du, hur har resebranschen förändrats de senaste åren?

Oj, det har hänt mycket! Främst så har kartan ritats om. Idag kan man få en samlad bild av sitt resande. Genom aktiva val kan organisationer få större kontroll över sina affärsresor, styra sina inköp och arbeta framåt med hållbarhet och personalsäkerhet. Arbetsmiljön blir allt viktigare, och arbetsmiljö gäller inte bara vid skrivbordet, utan det är minst lika viktigt på affärsresan – om inte viktigare.

Resebranschen är rörlig och vår roll som rådgivande resepartner är viktigare än någonsin. Vi ser att resebyråer stänger ner sina kontor och många menar att tiden för resebyråer kanske är förbi – för att många resenärer löser resebokningen själv. Men faktum är att vi i flera år har märkt en ökad efterfrågan på en stabil resepartner. Ja menar, att vi fick in 130 stycken nya avtalskunder under pandemin säger en hel del.

 

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Nya samarbeten är kärlek! När en ny kund och vi väljer varandra, det är en riktig high. Även när vi träffar rätt i affärsutveckling och övervinner utmaningar som någon säger inte är möjligt. Det ger mig puls! Jag söker efter lösningar för att hitta möjligheter som utvecklar samarbeten framåt. Sådan är jag som människa.

Vi kommer i kontakt med så många frågor kopplat till resor, och så många lösningar som människor kanske inte visste fanns. Och vet man inte vilka lösningar som finns tillgängliga är det svårt att ställa rätt frågor. Ta Safe Travels som exempel. Kravet på säkerhet, resepolicy och styrning blir bara högre, men många företag saknar lösningen. Därför utvecklade vi Safe Travels för att möta det behovet och erbjuda kunden en komplett lösning som hjälper dem att prioritera rätt i verksamheten. För mig är det viktigt att kunna erbjuda rådgivning för kunderna och aktivt hjälpa dem. Det gör jobbet roligt.

 

Vart går drömresan för egen del?

Alltid Rom, det är en fantastisk stad. Min fruga har rötter i Italien och dit åker jag gärna alltid tillbaka. Hela staden är som ett stort museum och bara att besöka St Peterskyrkan, där alla påvarna ligger begravda, känns så stort när man sätter det i perspektiv.

Någon gång ska jag resa till Australien, det känns mystiskt och spännande. Min pappa pratade om att emigrera dit som ung, men så blev det inte. Människorna verkar väldigt trevliga där.

 

Berätta något som dina kollegor inte vet om dig än.

Musik är min största passion och tillflyktsort. Jag spelar keyboard i ett band, mest för att vi har roligt tillsammans. Vi spelar framför allt musik från Journey.

Basket har alltid varit stort i mitt liv. Jag spelade själv som ung och har även hoppat in som tränare för mina barn. År 1980 var jag med och tog Norrköpings första SM guld i basket. Eller ja, jag var inte så mycket delaktig i själva vinsten, utan satt mest på bänken. Men det var väldigt stort att få vara med om vinsten.

 

Peter, vilket är det bästa rådet du fått?

Fatta beslut. Det sa min chef till mig 1998. Du har alltid möjlighet att ta ett ombeslut, men du måste alltid börja med att ta ett beslut. Det är viktigt att vara tydlig, speciellt i sitt ledarskap. Och framför allt, var alltid dig själv.

Peter Ström

Peter är marknads- och försäljningschef för Lingmerths, och hjälper i den rollen både nya och befintliga kunder att hitta rätt rese- och mötespartner.  

Kontakt

 

Lingmerths Safe Travels

Lingmerths Audit

Info Vi använder tredjepartscookies i syfte att samla in statistik och användardata i aggregerad och individuell form i analyser för att optimera webbplatsen. För mer information läs våran integritetspolicy   Jag godkänner