Kontakta oss
på Privatresor
Kontakta oss

Kontakta oss

Besöksadress: Torggatan 1 Telefon: 010-122 67 95 gislaved@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rosenborgsgatan 29A Telefon: 010-122 67 55 huskvarna@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Klostergatan 32 Telefon: 010-122 68 75 linp@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 09.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Rådhusgatan 32 B Telefon: 010-122 67 75 hoglandet@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Telefon: 010-122 67 25 motala@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Storgatan 43 Telefon: 010-122 67 35 trollhattan@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 10.00-18.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Sandgärdsgatan 23 Telefon: 010-122 67 40 vaxjo@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Besöksadress: Järntorgsgatan 8, 5 tr Telefon: 010-122 67 80 orebro@lingmerths.se Öppet: Må-Fr 08.00-17.00 Fler kontaktuppgifter >>>
Lingmerths-personal-ulrika-1344x450

Ulrika Friman - ansvarig för leverantörsfakturor

Med fantastiska kollegor är det väldigt roligt att gå till jobbet. Det tycker i alla fall Ulrika, som är en av de som har arbetat längst hos Lingmerths, vilket vi är riktigt glada över. Tänk att hon fortfarande stormtrivs efter 30 år. Det måste vara ett bra betyg om något? Och allt började med en praktikplats. Hur såg vägen ut efter det? Vilken är den största förändringen sedan dess och vad har Ulrika för tips att dela med sig av? Lär känna Ulrika lite extra i vårt härliga snack med henne!

 

Hej Ulrika, ansvarig för leverantörsfakturor på Lingmerths. Hela vårt samtal öppnades med ett skratt från dig, det gör oss nyfikna på att få veta mer om vem den här glada personen är. Berätta några snabba om dig själv!

Hej! Haha ja, jag är väldigt positiv av mig och har alltid nära till skratt. Jag har varit på Lingmerths väldigt länge, det närmar sig faktiskt 30 år och jag har alltid trivts väldigt bra här. En stor del i det är att jag har haft, och fortfarande har, så fantastiska kollegor som gör att det alltid varit väldigt roligt att gå till jobbet.

 

Det är väldigt imponerande med 30 år! Vad gjorde du innan du började på Lingmerths?

Under en tid jobbade jag inom restaurangbranschen på ett café. Efter det skolade jag om mig inom ekonomi och efter det blev det Lingmerths.

 

Hur kom det sig att intresset för ekonomi väcktes?

Det vet jag faktiskt inte, det blev nog bara så av ren tillfällighet. Jag visste att jag ville studera vidare och kollade upp en folkhögskola. Där fanns det en utbildning som hette Ekonomi och Data, vilket är lite roligt för idag är data så otroligt mycket mer komplext än på den tiden. Jag hoppade i alla fall på den utbildningen och kände där och då att “jag får se vad det ger”. Under det året som jag studerade var det en praktik inkluderad och jag hamnade då på Lingmerths.

 

Så det var genom praktiken under din utbildning som du hittade Lingmerths?

Ja exakt, hela resan började genom praktiken och mynnade så småningom ut i en anställning. I starten var jag semestervikarie, sen övergick det till att jag hjälpte till och stöttade upp extra när det blev toppar och slutligen blev jag erbjuden en tjänst. Det här var i samma veva som Lingmerth blev uppköpta av Höglandets Invest och då byttes systemen ut vilket ledde till att Lingmerths behövde en person på heltid, och det blev jag!

 

En lyckad matchning helt enkelt! Vad är din roll på Lingmerths idag?

Huvuddelen som jag jobbar med idag är leverantörsfakturor och utbetalningar och att få ihop helheten med leverantörer. Utöver det finns det en hel del löpande delar där jag har hand om att stämma av konton och balanskonton i samband med månadsbokslut, jag stämmer av redovisning av flyg och tåg så allt blivit korrekt i systemet och såklart tillkommer dagliga rutiner och daglig support till våra säljare om de behöver stöd i något.

 

Vi gissar att det har hänt en hel del sedan du började?

Det har det gjort! Den största förändringen som jag varit med om är verkligen att allt digitaliserats. När jag började behövde vi manuellt flytta data från ett system till ett annat och säljarna skrev underlag till ekonomi för hand och vi översatte de handskrivna offerterna in i systemet för att genomföra fakturering. Det här låter ju som medeltiden haha, men allt var manuellt.

Det är väldigt skönt att det har blivit digitaliserat. För bara några år sedan började vi med ett nytt system som gör att alla fakturor kommer in automatiskt och det blir matchning i systemet som krävs för att en utbetalning ska kunna gå iväg. Innan dess la vi in alla leverantörsfakturor för hand och det var ca 50 000 fakturor per år. Nu kan vi istället fokusera på att reda ut det som blir fel och får problemlösa det som inte går att mappa direkt. Det har blivit en fin utveckling i och med att allt digitaliserats. Inte skulle jag vilja gå tillbaka och stansa för hand. Digitaliseringen har bidragit till en stor förenkling, allt var inte bättre förr.

 

Vilken är den roligaste delen av ditt jobb?

Det roligaste med mitt jobb är helheten, att jag är med som i en kedja och blir en del av allting. Processen börjar när någon gör en bokning, den går igenom, många har gjort jobb innan och jag kommer in på sluttampen för att styra upp huvuddelen med betalningarna. Efter det följer också en process med månadsbokslut. Jag har alltid trivts väldigt bra med det jag gör och känner att jag är en viktigt länk i kedjan.

 

Vad är det viktigaste att tänka på vid en affärsresa gällande ekonomin?

Det viktigaste att tänka på inför affärsresan är vad man har bokat. Vad är det för typ av biljett man har bokat, är den av- eller ombokningsbar? Är biljetten återbetalningsbar ifall något händer på vägen? Har man en reseförsäkring? Har man ett avbeställningsskydd?

Eftersom det fortfarande finns spår av pandemin är det också viktigt att man har kollat upp vad som är sagt idag och kolla vad som gäller den dagen man reser. Att uppdatera sig själv på det land man ska resa till är A och O, för det händer mycket i världen.

 

Vilka är dina bästa tips för att lyckas med ekonomi?

Ordning och reda. Att automatisera allt som går att automatisera. Att se till att få ut bra rapporter. Men framförallt, ordning och reda. Min man skulle säga - inga papper på bordet. Det ska vara rent.

 

Berätta något som dina kollegor inte vet om dig.

Jag tror de vet allt nu, jag har nog inga hemligheter. Nej de vet allt, det tror jag. Annars är det något jag själv inte vet haha.

 

Och slutligen, vilket är det bästa rådet du har fått?

Vara noggrann. Det är nog det. Och det har jag fått med mig från början, noggrannheten har varit viktigt från första stund. Det gör att har man kontroll på att det blir rätt. Man kan göra fel, vi är inte mer än människor, men är man noggrann blir det enklare. Att vara noga vinner man på i längden.

 

Ulrika Friman

Ulrika är den trygga och stabila länken i kedjan när det kommer till ekonomin för våra kunders affärsresor. Huvuddelen som hon jobbar med idag är leverantörsfakturor, utbetalningar och att få ihop helheten med leverantörer.

Nyfiken på fördelarna med att ha en resepartner?

En bra resepartner vet vad som krävs, när det krävs, och kan erbjuda mer än bara en biljett

5 fördelar med att använda en resebyrå

Info Vi använder tredjepartscookies i syfte att samla in statistik och användardata i aggregerad och individuell form i analyser för att optimera webbplatsen. För mer information läs våran integritetspolicy   Jag godkänner