Medarbetarporträtt
Henrik Fredriksson
Att vara Key Account Manager (KAM) innebär att man träffar de potentiella kunderna tidigt, om inte först av alla. Som KAM har man en nära och ärlig dialog med våra kunder, för uppföljning i stort och smått. Henrik är ett riktigt proffs i vår bransch, det ryktas till och med att han har ”resebranschen i ryggraden”. Här berättar han varför han jobbat så länge i vår bransch, vad som gör det viktigt att ha en resepartner och vad som gör jobbet så roligt.
Hur kan en arbetsdag för dig se ut?
Jag ansvarar för våra kunder i region Väst, Göteborg och Trollhättan med omnejd och rör mig mellan de geografiska platserna. Den ena dagen är inte den andra lik.
Vad gör ditt jobb roligt?
Alla kundmöten så klart! Det är speciellt att ha förtroliga kundrelationer. Mina arbetsuppgifter är varierade och innefattar möten med kunder, nätverksträffar, samtal till företag som inte bokar hos oss idag och som vi träffar för att berätta vad vi kan hjälpa dem med. Och att de väljer oss. Vi har en fantastisk produkt med vår personliga service, trygghetsabonnemang och så mycket mer. Det är roligt att förmedla det när kunden förstår värdet i våra tjänster. När vi sedan ser att vi som resepartner gör skillnad på riktigt för deras företag, det är härligt.
Det ryktas om att du har resebranschen “i ryggraden”, berätta gärna
Jag har jobbat i stort sett hela mitt yrkesverksamma liv i branschen. Jag började som reseledare för bussresenärer och fortsatte som säljare, butikschef och regionchef på både Ticket och Resia. Efter det var jag chef för ett Call Center. Då ringde Lingmerths och frågade om jag ville vara med här och jag tackade ja direkt. Det är här de roligaste kollegorna finns och hos oss på Lingmerths är det så mycket duktigt folk. Det är i resebranschen jag hör hemma.
Vad är största förändringen i branschen nu från sedan du började?
Digitaliseringen först och främst och förändringen som kommit efter pandemin, med osäkerheten i världen. Vi märker av det tydligt när företag tycker det är svårt att förhålla sig till förändringen på egen hand. Många känner sig osäkra. Säkerhet och ett hållbart resande har blivit viktigare än någonsin för våra kunder. Vi kan erbjuda en trygghet som partner och därmed kunna erbjuda hjälp och vägledning, det känns väldigt bra.
En del menar att resebyråns tid är förbi. Hur ser du på det?
Det är lätt att tänka att man själv kan sköta allt runt sitt tjänsteresande eftersom många bokat sin privata resa över nätet själv. Då kan det väl inte vara någon skillnad på att boka en tjänsteresa? Vi som jobbar i den här branschen vet att en del resor kan bli billigare vid något tillfälle, men allt kringarbete som tiden att leta efter den billigaste biljetten, ha utlägg för resan, boka flyg på en sajt, transfer från flygplatsen på en annan och en tredje sajt för hotell, det blir dyrare i längden i både tid och pengar. Plus att medarbetaren har egna utlägg och att administrera utlägg i en verksamhet kostar pengar. Vi kan erbjuda rådgivning till våra kunder och vara kostnadseffektiva och just därför är en partner för resande relevant idag.
Fakta om Henrik
Motto:
Fått från en föreläsare: Du är din egen agent. Du äger ditt liv och din egen utveckling. Du har bara ett liv och du gör vad du vill med det.
Berätta något dina kollegor inte vet om dig:
Hm, kanske att jag för flera år sedan var några månader i Israel. Jobbade som volontär på en Kibbutz och plockade avokados.
Började jobba på Lingmerths:
1 december 2021
Drömresa:
Har många på min bucket-list, men Australien är en av dem som jag hoppas kunna boka under 2024.
Måste ses i Trollhättan:
Trollhättans kanal med slussområdet, väldigt fint.