Safe Travels villkor
Lingmerths särskilda villkor för Safe Travels
Allmänt
1. Dessa särskilda villkor (”Villkoren”) och eventuella andra dokument som Villkoren hänvisar till (tillsammans ”Avtalen”) reglerar avtalsförhållandet mellan dig som kund (”Kunden”) och Lingmerths Group AB org.nr. 556054-2747 (”Lingmerths”, ”vi” eller ”oss”) (var för sig ”Part” och tillsammans ”Parterna”) avseende Kundens användande av Lingmerths abonnemangstjänst Safe Travels (”Tjänsten”).
2. Genom att ingå Avtal för Tjänsten intygas att Kunden har läst och förstått, är bunden av samt förstår innebörden av de rättigheter och skyldigheter som omfattas av Avtalen.
Ingående av avtal
3. Parterna ingår avtal om Tjänsten genom att Kunden accepterar Lingmerths tillhandahållna offert (”Offert”) tillsammans med dessa Villkor genom särskild bekräftelse via mejl. Tjänsten och Tjänstens tillhandahållande
Tjänsten och Tjänstens tillhandahållande
Beskrivning av Tjänsten om omfattas av dessa Villkor framgår här: www.lingmerths.se/safe-travels
4. Delar av Tjänsten tillhandahålls genom anlitade underleverantörer, för vilka Lingmerths har begränsat ansvar i enlighet med dessa Villkor.
5. Lingmerths ska till Kunden tillhandahålla Tjänsten i enlighet med bestämmelserna i Avtalet jämte bilagor.
6. Lingmerths åtar sig att utföra Tjänsten med omsorg och på ett fackmannamässigt sätt. Lingmerths ska tillse att Tjänsten utförs i enlighet med vid var tid gällande lagar, förordningar, och andra tillämpliga föreskrifter.
Samarbete och information
7. Parterna ska informera varandra om relevanta omständigheter som kan ha betydelse för Tjänstens tillhandahållande.
8. Kunden ska fortlöpande tillhandahålla Lingmerths den information som Lingmerths behöver för att kunna utföra Tjänsten och övriga åtaganden enligt Avtalet.
9. Kunden ska ansvara för fel och brister i Tjänster som uppstår som en följd av bristfällig tillhandhållen information enligt ovan. Pris och fakturering
10. Priset för Tjänsten ska vara i enlighet med accepterad Offert.
11. Om inte annat överenskommits mellan Parterna sker fakturering för Tjänsten månadsvis i förskott med trettio (30) dagars betalningsvillkor från fakturans utställandedatum. Fakturan skickas via e-post.
12. Om betalning inte erläggs i tid tillkommer dröjsmålsränta enligt lag. Om betalning inte sker trots påminnelse kommer Kundens åtkomst till Tjänsten att pausas för att sedan öppnas för nyttjande så snart fullständig betalning erlagts. Eventuell tid från abonnemanget som försvinner på grund av Kundens uteblivna betalning ersätts inte och abonnemangstiden förlängs inte heller i motsvarande mån.
Prisjustering
13. Lingmerths förbehåller sig rätten att justera prissättningen för Tjänsten genom meddelande till Kunden en (1) månad innan prisändringen träder i kraft.
Ändring av Avtalet
14. Lingmerths förbehåller sig rätten att när som helst göra ändringar och lägga till nya eller ytterligare villkor för Kundens användning av Tjänsten. Ändringar i Avtalen görs trettio (30) dagar efter att Lingmerths har meddelat Kunden enligt nedan. Om Kunden inte invänder mot ändringarna inom tio (10) dagar från meddelandet anses ändringarna vid Kundens fortsatta användning av Tjänsten godkända.
Meddelanden
15. Meddelanden till Kunden och information om Tjänsten lämnas till Kunden via e-post samt via Tjänstens startsida. Vid meddelande via e-post anses meddelandet vara levererat vid avsändandet och via post nästkommande helgfri vardag.
Friskrivning
16. Lingmerths strävar efter att alltid leverera en så bra Tjänst som möjligt. Den information som tillhandhålls inom ramen för Tjänsten inhämtas från betrodda och tillförlitliga offentliga källor för att så långt det är möjligt säkerställa relevant och korrekt information, dock har Lingmerths ingen insyn i ovan nämnda källors framtagande av sådan information vilken innebär att Lingmerths tillhandahåller informationen i befintligt skick och tar varken ansvar för eller lämnar några garantier för informationens riktighet.
17. För delar av Tjänsten som tillhandahålls av anlitad underleverantör har Lingmerths ingen insyn i vare sig driftsprocess eller framtagande av tillhandahållen information. Lingmerths kan därför varken garantera tillgängligheten av den delen av Tjänsten eller riktigheten i informationen som tillhandahållas genom den. Lingmerths friskriver sig därför från allt ansvar med anledning av tillhandahållen information och tillgänglighet av den delen av Tjänsten.
18. Ovanstående begränsningar, i punkt 17 och 18, av Lingmerths åtagande gäller endast i den utsträckning som den inte står i strid med lag eller annan författning.
19. I den mån det är möjligt kommer Lingmerths informera Kunden inför planerade driftsstörningar. Kunden har inte rätt till någon form av ersättning med anledning av eventuella avbrott i Tjänsten.
Ansvar och ansvarsbegränsningar
20. Lingmerths ansvarar för skada som Lingmerths genom sin försummelse orsakat Kunden, upp till ett belopp motsvarande Kundens erlagda avgifter för Tjänstens tillhandahållande under den närmast föregående 12 månaders perioden.
21. Ingen part ska vara ansvarig gentemot den andra parten för indirekta skador, inklusive men inte begränsat till, produktionsbortfall, utebliven vinst och annan ekonomisk följdförlust eller indirekt förlust. Nämnda begränsning gäller dock inte om den felande Parten gjort sig skyldig till grov oaktsamhet.
22. Part ska framställa ersättningsanspråk, för att inte förlora sin rätt till talan, senast tre (3) månader efter det att Parten märkt grunden för kravet, dock senast tolv (12) månader från det att Avtalet upphört att gälla.
Personuppgiftsbehandling
23. I samband med att Kunden registrerar sig för Tjänsten och vid nyttjande av tjänsten kan det krävas att vissa personuppgifter lämnas till Lingmerths och anlitade underleverantörer. Dessa uppgifter behandlas för att kunna leverera Tjänsten, skicka erbjudanden till Kunden, genomföra uppdateringar och förbättringar av Tjänsten, samt i övrigt för att på bästa sätt kunna fullgöra våra förpliktelser gentemot Kunden i enlighet med Avtalen. Behandlingen grundar sig på en intresseavvägning.
24. Uppgifterna sparas så länge Kunden har ett pågående abonnemang för Tjänsten samt efter nästkommande år efter uppsägning varefter de raderas ifrån våra system förutsatt att fortsatt lagring inte krävs genom tvingande lagstiftning eller om Lingmerths har rätt att spara dessa baserat på en annan laglig grund i enlighet med gällande rätt.
25. Som registrerad har Kunden rätt att:
-
få ett utdrag över de uppgifter Lingmerths behandlar om Kunden;
-
begära rättelse av felaktiga uppgifter;
-
få sina uppgifter raderade (förutsatt att Lingmerths inte har rätt att behålla uppgifterna baserat på annan laglig grund);
-
under vissa omständigheter begära begränsning av behandlingen av personuppgifter; och
-
nyttja möjligheten till dataportabilitet under vissa omständigheter.
Personuppgiftsansvarig för uppgifterna är: Lingmerths Groups AB
Org.nr. 556054-2747
Rådhusgatan
23B Box 374
571 24 Nässjö
För mer information om hur Lingmerths behandlar personuppgifter, hänvisas till www.lingmerths.se/gdpr-och-cookies
Avtalstid och uppsägning
26. Avtalen gäller från när Kunden tecknar sig för Tjänsten och löper till vidare med tre (3) månaders uppsägning. Uppsägning sker skriftligen.
Hävning
27. Vardera part äger rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om Part i väsentligt avseende bryter mot bestämmelser i Avtalet och inte vidtar rättelse inom trettio (30) kalenderdagar efter skriftlig anmodan härom.
28. Lingmerths ska äga rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om Kunden försätts i konkurs, träder i likvidation, inleder ackordsförhandlingar, ställer in betalningar eller kan antas komma på obestånd.
29. Vid Avtalets upphörande äger Lingmerths rätt till ersättning från Kunden för eventuella Tjänster som Kunden erhållit och inte erlagt betalning för vid Avtalets upphörande. Av Kunden erlagd ersättning i förskott återbetalas ej.
Lagval och tvistelösning
30. Tvist rörande detta avtal ska avgöras enligt svensk domstol, med tillämpning av svensk rätt.


